A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління освіти, культури, туризму, молоді та спорту Доброславської селищної ради

Обмін міжнародним досвідом у сфері дошкільної освіти: відбувся робочий візит української делегації до Ірландії та Фінляндії

Дата: 04.06.2024 18:51
Кількість переглядів: 13

Дитячий фонд Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ) організував візит до Ірландії та Фінляндії української делегації з 10 освітян, які працюють у дошкільній освіті, на чолі із заступницею міністра освіти і науки України Євгенією Смірновою. Візит мав на меті вивчення досвіду організації та функціонування сектору раннього навчання і догляду за дітьми в Ірландії та Фінляндії.

З 12 до 24 травня 2024 року українські освітяни Запорізької, Чернігівської, Київської та Дніпропетровської областей вивчали механізми створення, фінансування та функціонування дитячих садочків. Особливу увагу надали питанням розширення доступу до якісної освіти, зокрема для дітей з особливими освітніми потребами.

«Для мене одним із найважливіших моментів була можливість представити колегам те, як функціонує дошкільна освіта в Україні з урахуванням повномасштабної війни. Важливо розповідати, як важко проходить дитинство наших українських дітей та робота педагогів, які труднощі вони змушені переживати і як мужньо ми всі долаємо ці виклики», — розповіла Євгенія Смірнова.

Українські освітяни також зустрілися з міністром у справах дітей, рівності, інвалідності, інтеграції та молоді Ірландії Родеріком О'Горманом. У межах зустрічі делегація вивчала підходи до підвищення кваліфікації, розробки навчальних програм, національних стандартів та ініціатив для їхнього впровадження. Особливу увагу приділили моделям доступу й інклюзії для дітей з ООП.

У Фінляндії українські освітяни зустрілись із представниками Національного агентства освіти та Фінського центру оцінювання освіти (FINEEC), де обговорили програми дошкільної освіти, орієнтовані на дитину, та механізми оцінювання якості освіти.

Українські освітяни планують імплементувати набутий досвід, зокрема у сфері підвищення кваліфікації педагогів та фінансування дошкільної освіти.

«У трансформації дошкільної освіти першочергове завдання — зміна оплати праці педагогічних працівників. Тут є певні виклики, оскільки в Україні дошкільна освіта фінансується з рівня громад. Наша освітня подорож була спрямована на вивчення підходів до фінансування в Ірландії та Фінляндії. Ці країни мають кардинально різні системи: в Ірландії освіта фінансується централізовано, а в Фінляндії система дуже подібна до нашої», — додала пані Євгенія.

Візит відбувся завдяки підтримці ЮНІСЕФ та є частиною ініціатив із трансформації дошкільної освіти України. Завдяки підтримці міжнародних колег Україна продовжує впроваджувати найкращі практики для розвитку освітнього сектору — навіть у найскладніші часи.

Освітяни, які брали участь у робочому візиті, також поділились враженнями та розповіли про набутий досвід:

«Черговий раз переконалася у тому, що питанням розвитку дітей до 6 років держава має приділяти значну увагу і підтримувати розвиток дошкільної освіти; у закладах мають працювати з дітьми педагоги, які мають відповідну освіту; розвиток та навчання дітей має відбуватися через ігрову діяльність. Цікаві ідеї — можливість батьків на єдиній платформі заявляти про потреби дитини, підтримки родини тощо; підхід до фінансування дошкільної освіти; розрахунок кількості педагогів на кількість дітей; спрощений підхід до медичних оглядів, документів, коли дитину приймають до дитсадка тощо; підходи до оцінювання якості дошкільної освіти», — наголосила Ніна Омельяненко, голова правління Всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти».

«Після вивчення закордонного досвіду починаєш краще усвідомлювати переваги нашої освітньої системи. У нас прекрасне дошкілля! Але, звісно, з своїми унікальними проблемами, які можна вирішити. Найбільше вразив підхід і філософія фінансування дошкілля. В Ірландії і Фінляндії це здебільшого відповідальність батьків. Наразі в Україні зважаючи на пріоритетність фінансування безпекової сфери, напевно, також доведеться попрацювати зі зміною логіки забезпечення дошкілля. Батьки, громада і держава мають віднайти найбільш ефективний спосіб співпраці, щоб забезпечити дитину якісним раннім розвитком», — каже Анастасія Софієнко, керівниця експертної групи з бюджетування МОН.

«Одним із головних висновків із кожної навчальної поїздки є те, що ми, українці, — неймовірні. Ми сильні в своїх відмінностях і багатьма нашими досягненнями ми можемо пишатись, навіть у найтяжчі часи. Для себе я підтвердила важливість впровадження нових моделей управління дошкільною освітою, що вже є пріоритетом нашої роботи. По-перше, дошкільна освіта має бути визнана на державному рівні як повноцінна частина освітньої системи. Для цього необхідно працювати злагоджено як Міністерству освіти і науки України, так і органам місцевої влади. Наше суспільство має орієнтуватися на розвиток і виховання щасливих дітей. В українців зараз складний психоемоційний стан, тому участь дітей у суспільному житті є надзвичайно важливою, але це неможливо без створення належних умов. Ми повинні забезпечити захист і створити безпечні умови для розвитку дітей. Це має вирішальне значення і передбачає облаштування укриттів, психологічну підтримку дітей, роботу з батьками і не тільки. Тут місцева влада повинна виконати свою частину роботи, а центральна влада — запровадити відповідні рамки процесу, які підтримують кожного педагога, залишаючи йому поле для творчості», — розповіла Олена Фіданян, директорка Департаменту освіти і науки міста Київ.

«В умовах війни наша держава планує майбутнє — підтримку та розвиток дошкільної освіти як її першооснови. Уперше сформована українська делегація освітян мала можливість ознайомитися саме із системою функціонування ранньої освіти Ірландії та Фінляндії. Сформований виважений план роботи делегації дозволив ознайомитися за підтримки Міністерства у справах дітей Ірландії із системою раннього навчання дітей. Саме послідовне стратегування розвитку сфери дошкільної освіти із проведенням досліджень шляхом опитування батьків, дітей, працівників закладів у поєднанні з науковим супроводженням та надалі системна імплементація заходів і контроль якості освіти надають розвитку дошкільної освіти Ірландії. Державне та приватне партнерство складає основу функціонування системи дошкільної освіти країни. Подібність структури національних систем освіти України та Фінляндії дозволили глибше ознайомитися з основами підходів до бюджетування закладів ранньої освіти та шкільної. Особливо сподобалась підготовка Департаменту освіти Гельсінкі щодо розкриття основних напрямів роботи, бюджетування, ознайомлення із системою роботи центрів раннього розвитку, створення єдиних сервісів щодо надання послуг центрами раннього розвитку. Для нашого прифронтового міста нині є важливим період підготовки до можливого виходу у змішаний режим організації освітнього процесу в окремих комунальних закладах дошкільної освіти. В основі роботи над освітніми прогалинами вихованців закладів дошкільної освіти — вибудова індивідуальної траєкторії розвитку кожної дитини, що є найбільшою цінністю систем раннього розвитку відвіданих країн», — каже Наталія Вітковська, заступниця директора департаменту, начальниця управління з питань розвитку освіти Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради.

«Дитина, у якій країні вона б не жила, має бути щасливою, її мають розуміти і враховувати її думку. Саме так дорослі ставляться до дитини в Ірландії, ураховують її потреби, підтримують батьків. Підтримку надають за запитами батьків, з урахуванням їхніх потреб. Кожен з громадян Ірландії може подати запит на отримання допомоги у державну електронну систему і спільними зусиллями різних органів державної влади кожна родина отримає практичну чи іншу допомогу», — каже Ніна Омельяненко, керівниця ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти». 

«Надзвичайно важливим є вивчення міжнародного досвіду в час, коли необхідні швидкі та ефективні рішення для поліпшення якості та доступності дошкільної освіти. Освітній тур до Ірландії показав нові підходи та механізми до фінансування послуг, типи програм підтримки батьків, варіативність надання дошкільних послуг для дітей. Цікавим є досвід взаємодії різних структур (освіти, соціального захист, медичний супровід тощо), єдиний інформаційний простір для допомоги у вирішенні різних потреб громадян», — розповіла Тамара Ільченко, менеджер проєкту «Диверсифіковані форми дошкільної освіти».Фото без опису


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень